Torsdag middag: Min fisksoppa och smulpaj med bär och vaniljsås

Var nere i stan tidigare och fick köpt ingredienserna till maten jag hade tänkt och laga idag. När jag nästan var klar med allt jag skulle köpa så stötte jag på Jenny Karlsson i affären. Roligt att se henne, länge sen sist. Vi pratade en stund sen skulle hon tillbaka till jobbet, och jag hem. Det blev lite tv tittande och en vilostund, sen var det dags att laga mat.

Jag har länge varit sugen på att göra en egen fisksoppa. Har aldrig gjort det innan. Så detta skulle bli första gången. Jag visste på ett ungefär hur jag ville att den skulle smaka, så tittade runt efter lite recept. Hitta ett som var nästan i min smak. Jag tog bort och la till lite ingredienser, så det blev min egna lilla kreation.




Fisksoppa recept!

4 Pers.

3 st benfria torskfileér
1/2 purjolök
1 gul lök
1 msk margarin
1 msk vetemjöl
5 dl matlagningsgrädde
4 dl mjölk
1 fiskbuljong tärning
1/2 grönsaksbuljong tärning
1 1/2 tsk gurkmeja
salt
4 små potatisar

Gör såhär:

Koka potatisen, häll bort vattnet och låt dom stå.
Strimla purjolöken och skala och hacka den gula löken.
Fräs purjolök och lök i en kastrull med smör.
Tillsätt sedan mjöl, gurkmeja, grädde, mjölk och buljongen.
Låt koka några minuter.
Skär fisken i bitar och lägg i. Koka tills fisken är klar. (ca 5 min)
Skär potatisarna i tärningar och lägg i. Smaka av med lite salt.


Så var soppan klar och den var skit god!
En av dom godaste jag ätit om jag ska vara ärlig.
Lissette älskade den t.o.m , och hon är inte mycket för fisk.
Så den blev en succe!

Efter maten så blev jag så sugen på något sött,
så jag var bara tvungen att slänga ihop en paj som efterätt.



Smulpaj med bär recept!

Deg:

2 1/2 dl vetemjöl
4 tsk socker
100 g margarin

Fyllning:

200 - 400 g bär
3 msk socker
1 1/2 msk vetemjöl

Gör såhär:

Sätt ugnen på 225 grader.
Smörj en ugnsäker form med lite margarin.
Lägg mjöl, socker och margarin i en skål
och fördela allt med händerna så det blir en smulig deg.
Lägg bär, socker och vetemjöl i en annan skål och blanda.
Häll sedan bärblandningen i den smorda formen
och fördela sedan smuldegen över.
Sätt in formen i mitten av ugnen och låt stå i 15 - 20 min.
(Tills degen har fått en fin färg)


Pajen var också jätte god.
Till den hade jag bara vanlig köpt vaniljsås.
Men allt smakade hur gått som hälst,
så detta var en riktigt lyckad middag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0